Δευτέρα 26 Αυγούστου 2013

ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ


Δέσπω Χαραλάμπους
Εγγεγραμμένη Σχολική Ψυχολόγος


  Έναρξη νέας σχολικής χρονιάς!

  Πώς βοηθούμε τα παιδιά να προσαρμοστούν πιο εύκολα;

Ο Σεπτέμβριος πλησιάζει και είναι θέμα λίγων ημερών για την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς. Γονείς και παιδιά καλούνται να αφήσουν πίσω τους την ανεμελιά του Καλοκαιριού και να προσαρμοστούν σε νέα ωράρια, ανάγκες και απαιτήσεις της νέας σχολικής χρονιάς.
Κατά τη μεταβατική αυτή περίοδο είναι σημαντικό να λάβουμε υπόψη μας τις ψυχικές και συναισθηματικές ανάγκες των παιδιών μας καθώς η καλή ψυχική υγεία τους επιτρέπει να κοινωνικοποιηθούν ομαλά και να χτίσουν μία καλή αυτοπεποίθηση.
Το πόσο εύκολη ή δύσκολη θα είναι η προσαρμογή του παιδιού μας στο σχολείο εξαρτάται από διάφορους παράγοντες όπως είναι η προσωπικότητά του, οι εμπειρίες του στο χώρο του σχολείου κατά τα προηγούμενα χρόνια, η στάση των γονιών του στο νέο του ξεκίνημα καθώς και η σχολική τάξη ή και βαθμίδα στην οποία θα φοιτήσει.
Τα παιδιά που θα φοιτήσουν για πρώτη φορά στο σχολείο βιώνουν συνήθως άγχος λόγω του ότι καλούνται να αντιμετωπίσουν τον αποχωρισμό από τους γονείς και την προσαρμογή σ’ ένα νέο πλαίσιο, την κοινωνικοποίηση στην τάξη, τις σχολικές εργασίες και την επαφή τους με τους συνομήλικους και τους δασκάλους. Τα παιδιά των μεγαλύτερων ηλικιών (Γυμνασίου, Λυκείου), αγχώνονται κυρίως λόγω του ότι δεν ξέρουν τι θα αντιμετωπίσουν στο καινούριο περιβάλλον, ενώ ακούνε ότι οι απαιτήσεις μεγαλώνουν και οι δυσκολίες πολλαπλασιάζονται.
Ως γονείς, πολλές φορές ανησυχούμε για το αν το παιδί μας θα καταφέρει να προσαρμοστεί στο καινούριο πλαίσιο, αν η μετάβαση θα είναι ομαλή και αν είναι έτοιμο να την πραγματοποιήσει. Παρόλο που αυτό δεν εξαρτάται αποκλειστικά απο εμάς ωστόσο ο ρόλος μας είναι πολύ σημαντικός στην όσο το δυνατό ομαλότερη επιστροφή τους στο σχολείο.
Κατά την διαδικασία αυτή θα πρέπει να θυμόμαστε όμως ότι το κάθε παιδί έχει τους δικούς του ρυθμούς προσαρμογής και ότι θα πρέπει να σταθούμε υποστηρικτικά και υπομονετικά δίπλα τους μέχρι να τα καταφέρουν.

ΜΙΑ ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΠΡΙΝ
Προετοιμαζόματε και οι δυο. Υποδεχόματε με ενθουσιασμό την επικείμενη αλλαγή στη ζωή του παιδιού μας. Όταν νιώθουμε εμείς καλά, νιώθει καλά και το παιδί μας. Συζητούμε για τη σχολική ζωή υπενθυμίζοντάς του το πρόγραμμα που απαιτεί. Μιλούμε μαζί του για τα ευχάριστα της σχολικής ζωής, όπως οι φίλοι του και οι δραστηριότητες που του αρέσουν. Επαναπροσδιορίζουμε το καθημερινό μας πρόγραμμα με κυριότερη έμφαση στις ώρες του βραδυνού ύπνου και στις ώρες των γευμάτων του (ιδιαίτερα το πρωινό). Ελαττώνουμε το χρόνο στην τηλεόραση και στα διάφορα ηλεκτρονικά παιχνίδια. Ενθαρρύνουμε και συμμετέχουμε με το παιδί μας σε πιο ήρεμα παιχνίδια όπως παζλ, επιτραπέζια και βιβλία. Συζητητούμε και βρίσκουμε μαζί του λύσεις σε πρακτικά θέματα (π.χ ώρες φροντιστηρίων/δραστηριοτήτων, δρομολόγια, μετακινήσεις).
Αγοράζουμε με το παιδί μας το σχολικό εξοπλισμό και κάνουμε μαζί τις απαραίτητες αλλαγές
στο χωρο μελέτης του.

Η ΠΡΩΤΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
Το πρωί πάντοτε αποχαιρετούμε το παιδί μας και «δεν φεύγουμε στα κρυφά». Το κάνουμε να νιώσει ασφάλεια για το χώρο στον οποίο το αφήνουμε. Αν δυσκολεύεται δείχνουμε υπομονή και το καθησυχάζουμε (π.χ «το ξέρω ότι είναι δύσκολος ο αποχωρισμός, μα το μεσημέρι θα είμαστε πάλι όλοι μαζί και θα έχεις να μας πεις ένα σωρό πράγματα....»)
Συζητούμε για το πώς πέρασε την ημέρα του στο σχολείο. Ακούμε προσεκτικά χωρίς να ασχολούμαστε με κάτι άλλο. Περνούμε χρόνο μαζί του για να ξεφυλλίσουμε τα νέα του βιβλία, προσεγγίζοντας με ενθουσιασμό το περιεχόμενό τους και δίνοντας στο παιδί την ευκαιρία να μοιραστεί μαζί μας τις σκέψεις και τα συναισθήματά του για τη νέα σχολική χρονιά.
Κάθε βράδυ, προετοιμάζουμε μαζί του όλα όσα είναι απαραίτητα για την επόμενη μέρα. Καλό θα ήταν να βάζουμε μαζί και το ξυπνητήρι, προετοιμάζοντας το για το πρωινό ξύπνημα.
Διευθετούμε κάποια συνάντηση με συμμαθητές και φίλους του στο σπίτι μας ή κάπου αλλού έτσι ώστε να γνωρίσει καλύτερα τα παιδιά με τα οποία θα περνάει τόσες ώρες της ημέρας μαζί τους. Επιπλέον, παίρνει το μήνυμα ότι είμαστε κοντά του ότι και αν χρειαστεί.
Στους εφήβους, είναι σημαντικό να τονώσουμε την αυτοπεποίθηση και την αυτοεικόνα τους
δείχνοντας εμπιστοσύνη στις ικανότητες και στις δυνατότητές τους (συναισθηματικές, γνωστικές). Επίσης σεβόμαστε τις μελλοντικές επαγγελματικές επιλογές τους ακόμα και αν δεν είναι σύμφωνες με τις δικές μας προτιμήσεις. Ο γόνιμος διάλογος σε τέτοιες περιπτώσεις μπορεί να γεφυρώσει το χάσμα που τυχόν μπορεί να υπάρξει μεταξύ εμας και του παιδιού μας.

ΞΕΠΕΡΝΩΝΤΑΣ ΤΟ ΑΓΧΟΣ ΜΑΖΙ ΜΕ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΑΣ
Επαινούμε οποιαδήποτε καλή τακτική ακολουθεί το παιδί μας σχετικά με το σχολείο. Δείχνουμε τη χαρά και την περηφάνεια μας όταν τα πηγαίνει καλά και του δίνουμε εναλλακτικές λύσεις σε θέματα που το απασχολούν. Προσπαθούμε να είμαστε όσο πιο υποστηρικτικοί παρά πιεστικοί γίνεται, ιδιαίτερα με τους εφήβους. Παραμένουμε ήρεμοι και ψύχραιμοι σε οποιοδήποτε ζήτημα και αν προκύψει. Ιδιαίτερα αν το παιδί μας είχε μια αρνητική εμπειρία στο σχολείο (π.χ εκφοβισμό) είμαστε προετοιμασμένοι για ενδεχόμενο φόβο ή και άρνηση του παιδιού να πάει σχολείο. Αποδεχόμαστε το φόβο του και συζητούμε μαζί του τον τρόπο διαχείρισή του και τη συνεργασία μας με το σχολείο. Κρατούμε καλή επαφή με τους εκπαιδευτικούς των παιδιών μας και τους ενημερώνουμε για τυχόν ζητήματα που θεωρούμε καλό να γνωρίζουν. Τέλος, δείχνουμε ενδιαφέρον για τις σχολικές δραστηριότητες του παιδιού μας και προσπαθούμε να είμαστε παρόν σε σημαντικά γεγονότα όπως γιορτές.

Καλή Σχολική Χρονιά!!!

Δέσπω Χαραλάμπους

Σχολική/Εκπαιδευτική Ψυχολόγος

more...http://lifeandartmagazine.blogspot.com/search/label/%CE%A8%CF%85%CF%87%CE%BF%CE%BB%CE%BF%CE%B3%CE%AF%CE%B1

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου